zondag 5 juni 2011

Maltezer Orde

Laatste update: 30-12-2013

Een korte geschiedenisschets daarover leert ons het volgende:

‘Toen de kruisvaarders in 1099 Jeruzalem hadden ingenomen en de heilige plaatsen aan de Saracenen hadden ontrukt, nam de toeloop naar het Heilig Graf, der Zaligmaker door de christenen met grote mate toe. Vele pelgrims uit diverse landen, die te Jeruzalem aankwamen werden ziek en hadden hulp nodig.

En heilig man, (Tum) Thom Gerard genaamd, die aan het hoofd stond van het ziekenhuis en die aan de kerk van de handelaars van Amalfi gehecht was, kreeg de gedachte om een orde in het leven te roepen. Zij zouden zich hoofdzakelijk bezig houden met het verzorgen van christen pelgrims, die naar het Heilig bedevaart oord waren gekomen.

Nadat hij zijn plan grondig in overweging had genomen legde hij in 1100 de fundamenten van zijn vereniging vast, die de naam van Orde van Sint-Jan van Jeruzalem droeg. Thom Gerard zelf werd als Grootmeester aangesteld, die na verloop naar de Maltezer Orde werd omgedoopt.

Wanneer onder het bestuur van de tweede Grootmeester Raymond Du Puy, de Orde dagelijks zag verder bloeien met een toenemende ledengroei, werd er beslist, op voorstel van de aanvoerder, om niet alleen de pelgrims te verzorgen, maar ze ook gewapenderhand tegen de aanvallen van de ongelovigen te verdedigen. De vereniging kreeg op deze manier een godsdienstig en ridderlijk karakter in 1121.

Na de inneming van Jeruzalem door Saladin in 1188, verlieten de leden der Orde hun eerste verblijfplaats en vertrokken naar Acre, om in 1310 nogmaals van woonplaats te veranderen en vertrokken naar Rhodos.

Opnieuw werden zij verjaagd. Dit gebeurde nadat zij heldhaftig strijd hadden geleverd tegen sultan Soliman II ( een andere bron spreekt van Süleyman I) en na een beleg van drie jaar in 1522 het eiland verlieten. Na acht volle jaren van rondgedoold te hebben trokken zij naar het eiland Malta, dat in 1530 door Keizer Karel V werd afgestaan.

Sinds dat tijdstip vormden zij een afzonderlijke staat en waren gekend onder de Ridders van Malta, die onder de ongelovigen enige schrik verspreidden, maar als toonbeeld van deugd en dapperheid werden aanzien. Gedurende drie volle eeuwen bleef deze bewonderenswaardige Orde bloeien, totdat het tijdstip van haar ondergang was aangebroken.

In 1798 trok Napoleon Bonaparte naar Egypte en slaagde erin het eiland Malta te veroveren door toedoen van de goede verstandhouding die bestaan had tussen het ‘Directoire’ en von Hompesch, de laatste grootmeester van de Orde. Hun staat werd afgeschaft. von Hompesch legde zijn waardigheid neer en Keizer Paul I van Rusland eigende vol hoogmoed de titel van grootmeester der Maltezerorde aan zichzelf toe.

Vanaf dat ogenblik bestond de Orde enkel nog van naam en werd de zetel in 1801 naar Catane verplaatst, vervolgens naar Ferrara en uiteindelijk in 1831 naar Rome, waar ze in 1878 door Z.H. Leo XIII werd heringericht op voorstel van kardinaal de Lavigerie, die de Paus kon overtuigen. De herinrichting had als doel de slavenhandel in Afrika te bevechten.

Deze Orde, die tevens door haar krijgsdaden in haar edelheid en rijkdom schitterde, heeft aan het christendom uitzonderlijke diensten bewezen en was verdeeld in verschillende afdelingen in Frankrijk, Italië, Duitsland en Engeland. Vele vermaarde Grootmeesters stonden ooit aan het hoofd van deze vermaarde Orde, waaronder: Raymond du Puy, Villiers de L’Isle Adam, Pieter d’ Aubusson, die met zijn leger het eiland Rhodos gedurende drie maanden tegen Mahomed II, verdedigde, La Valletta,…

Na 1832, was de Orde van Malta enkel nog een liefdadige instelling, van wie de hoofdman te Rome twee ziekenhuizen bestuurde. Om destijds tot de Orde toegelaten te worden moest men ten minste 200 jaar tot de adel behoren. Het Kruis van Malta is een in wit email met zilveren lelie met zwart lint’.

Bron:
Gazette van Brugge, woensdag 11 juli 1888

Op de hoogte blijven?  Abonneer je op mijn feed.
Noël De Mey
©SABAM

zondag 1 mei 2011

Buitenlandse rampen uit de Gazette van Brugge van 1889

De hieronder weergegeven gebeurtenissen met data, zijn deze van krantverschijning. De rampgebeurtenis kan weken of maanden eerder zijn gebeurd en geven een verkorte weergave weer

Januari

Frankrijk, Tréport - Brand in het kwartier 'Casernes', 4 doden. GvB 9 januari 1889

Spanje, Oviedo - Ontploffing in de Esperanza koolmijn, 27 doden en 12 gewonden. GvB 9 januari 1889

Verenigde Staten, New-Orleans - Mississippi stoomboot 'Paris' vergaan, 7 vermisten. GvB 12 januari 1889

Verenigde Staten, Pittsburg - Een in opbouw zijnde gebouw stortte in wegens een storm. Er vielen 14 doden, 4 ernstig gekwetsten en 6 vermist. GvB 12-16 januari 1889

Verenigde Staten, Reading - Een schilderachtig stadje in West-Pensylvanië wordt door onweder verwoest, 18 doden en 106 gekwetsten. GvB 14-16 januari 1889

Spanje, La Coruna - Een grote stoomboot is vergaan nabij de Lisargar-eilanden, meer dan 100 mensen kwamen om. GvB 14 januari 1889

Singapore, maakt de melding, dat de stoomboot 'Pyah Pekhet', is gezonken, 42 mensen kwamen om. GvB 21 januari 1889

Zweden, Gothland - De stoomboot 'Ginerva', verging met man en muis. GvB 21 januari 1889

Verenigde Staten, Elmswood - Spoorwegongeluk met verscheidene doden. Gvb 23 januari 1889

Italië, Casola Velasquia - Bergverschuiving met minstens 16 doden. Gvb 23 januari 1889

Engeland, ontploffing in de Hydekoolmijn. Meer dan 14 doden. Gvb 23 januari 1889

Engeland, Dover - Aanvaring tussen de 'Denbigshire' en de 'Duke of Buckingham', 2 doden. Gvb 23 januari 1890

Februari

Engeland, Bristol - Ontploffing in de koolmijn van, Dean-Lane, Redminster. Men betreurde 2 doden en 2 gekwetsten. Gvb 6 februari 1889

Nederland, sneeuw gepaard met storm, zorgen ervoor dat het land het zwaar te verduren krijgt, er was sprake van vele doden. GvB 13 februari 1889

Engeland, sneeuwstormen houdt Engeland in zijn greep, er vallen meerdere doden. Op zee zinken er boten met hun bemanning. GvB 13 februari 1889

Nederland, Vlissingen - De Belgische loodsschoener nr.3 verging tijdens een storm. Men vreesde voor het leven van de 7 bemanningsleden. GvB 16 februari 1889

Verenigde Staten, Hatford - De stoomketels in het 'Central hotel', ontploften, waarbij het hele gebouw instortte, 25 doden en 50 gekwetsten. GvB 20-23 februari 1889

Oostenrijk, Illmitz - Tijdens een brand op een bruiloftsfeest werden 8 mensen onder het puin bedolven. GvB 20 februari 1889

Maart

Verenigde Staten, Pensylvanië - In een fabriek te Plymouth deed zich een zware ontploffing voor, waarbij er 4 personen werden vermist. GvB 2 maart 1889

Canada, Saint George - Bij een spoorwegramp vielen er meer dan 10 doden en tientallen gekwetsten.GvB 2-6 maart 1889

Engeland, Grimsby - Acht vissersboten vergingen tijdens zeestormen, van de gezamelijke 53 opvarenden bleef men in het ongewisse. GvB 6 maart 1889

Frankrijk, het driemastschip 'Le-Port-du-Bouc, die 2.700 vaten petroleum aan boord had, vatte vuur. Er vielen 2 doden en 7 bleven vermist. GvB 11 maart 1889

Engeland, Chattram - Tijdens werkzaamheden gedaan door galeiboeven, deed er zich een grondverzakking voor, waarbij er 7 bedolven werden. GvB 13 maart 1889

Frankrijk, Paimpol - Het schip 'Agile', kwam in aanvaring met de kliffen. Van de 22 bemanningsleden kwamen er 8 om het leven. GvB 13 maart 1889

Rusland, een trein van de transkaspische spoorweg ontspoorde in een ondertunneling. Er was sprake van 50 doden. GvB 18 maart 1889

Engeland, Wrexham - In de Brynallykoolmijn op twee mijl van Wrexham deed er zich een ontploffing voor, waarbij 20 doden te betreuren vielen. GvB 18 maart 1889

Verenigde Staten, Kansas-City - In de stedelijke stallen van de reinigingsdienst brak er brand uit. Er vielen 12 doden. GvB 20 maart 1889

Frankrijk, in het departement van Gard, gebeurde er een ontploffing van grauwvuur in de koolmijn van Portes. Er werden 14 mijnwerkers gedood en 6 werden gekwetst. GvB 20 maart 1889

Frankrijk, in de koolmijn van Bernazede werden 15 werklieden gedood en vielen er 15 gewonden door een ontploffing. GvB 20 maart 1889

Frankrijk, Duinkerke - Twee Belgische postboten de 'Princesse Henriette' en de 'Comtesse de Flandre' kwamen in aanvaring, er vielen 15 doden te betreuren. GvB 30 maart, 1 en 3 april 1889

April

Argentinië, op de spoorlijn van Buenos Aires naar Rosario ontspoorde er een trein en brak er brand uit. Men telde 12 doden en 40 gekwetsten. GvB 1 april 1889

Mexico, Guadalajaro - Op het Chapala-meer zonk een stoomboot. Men telde meer dan 20 doden. GvB 1 april 1889

Africa, de stoomboot 'Natal', die Calcutta verlaten had en die naar Natal vaarde, verging naar alle waarschijnlijkheid. Men betreurde 30 doden. GvB 1 april 1889

Rusland (Polen), Linsk - Deze stad werd nagenoeg volledig verwoest door opzettelijke brandstichting. Er vielen 84 slachtoffers. GvB 1 april 1889

Duitsland, Rönsahl - Daar werd een dynamietfabriek door brand verwoest. Er vielen 6 doden en 2 gekwetsten. GvB 1 april 1889

Engeland, Plymouth - De stoomboot 'Sumatra', een schip van 2408 ton verging in volle zee, nadat er brand was uitgebroken. Er viel 1 dode te betreuren en 35 gewonden. GvB 1 april 1889

Engeland, Schotland, Australië en America werden door zeestormen geteisterd. Talrijke boten vergingen waaronder: 15 Engelse en 13 vreemde. Boot de 'Conserva' telde 40 doden. GvB 1 april 1889

Australië, Samoa - Duitse en Amerikaanse oorlogschepen: 'Adler, Olga, Eber, Trenton, Vandalia en Nipsie' vaarden te pletter op de kliffen. Men betreurde 143 doden. GvB 1-3-17 april 1889

Duitsland, Erin - Vond er een grauwvuur ontploffing plaats te Castrop waardoor er 25 personen verongelukten. GvB 15 april 1889

Oostenrijk, Mährisch-Ostrau - In de Rotchilds koolmijn Tiefblau kwamen bij een ontploffing 5 mijnwerkers om het leven, 5 andere vermist en 2 ernstig verwond. Gvb 22 april 1889

Verenigde Staten, New-York - De grote reuzel en spekfabrieken van Wilcox in de 59th street werden door brand verwoest. Twee werklieden sprongen zich te pletter. GvB 24 april 1889

Argentinië, Rosario - Op de spoorlijn tussen Baucalari en San Martin gebeurde een een ernstig soorwegongeluk waarbij 50 doden en 72 gekwetsten vielen. GvB 24 april 1889

Mei

Verenigde Staten, Michigan - Bij een tramongeluk vielen er 6 doden te betreuren. GvB 15 mei 1889

Verenigde Staten, Pensylvanië - Bij een mijnongeluk te Midleport vielen er 10 doden. Dit gebeurde tijdens het naar boven komen in de schacht. GvB 15 mei 1889

Verenigde Staten, Oregon - Het stoomschip' Alaska' zonk aan kaap Blanco. De kapitein en 12 man werden gered, 5 verdronken er en voor 36 andere werd voor hun leven gevreesd. GvB 20 mei 1889

Canada, Saint George - Een geweldige brand vernielde in deze voorstad van Quebec, 700 huizen. GvB 20 mei 1889

Vermoedelijk in Mexico - De 'Seafox' geladen met buskruit kwam ter ontploffing te Quime(n)ra. De kapitein en 5 matrozen werden gedood en 6 werden gekwetst. GvB 20 mei 1889

Canada, Montreal - Nabij de kaap Trembles, kwam de stoomboot ' Cynthia' in aanvaring met de ' Polynesian'. Er vielen 8 doden te betreuren. GvB 27 mei 1889

Juni

Noord-Amerika, Johnstown - Men maakt melding dat er daar 1.500 mensen zijn omgekomen door overstromingen. Volledige steden staan er onder water. GvB 3-12 juni 1889

Verenigde Staten, Conemaugh vallei - Overvloedige regenval zorgen, dat dijkbreuken ontstaan in voornoemde vallei. Acht steden worden weggeveegd, met 20.000 doden. GvB 5 juni 1889

Rusland, Wilejka - Een onbekende oorzaak zorgde ervoor, dat er in de trein van Warchau naar Petersburg brand uitbrak. Er vielen 3 doden te betreuren. GvB 10 juni 1889

Duitsland, Reichenbach - Onweders zorgden voor heel wat schade. Een fabriek brandde volledig uit en er vielen 8 doden te betreuren tijdens overstromingen. GvB 10 juni 1889

Verenigde Staten, Seattle - De grootste stad in de staat Washington met zijn meer dan 10.000 inwoners werd volledig door brand verwoest. Er vielen meerdere doden. GvB 12 juni 1889

Ierland, Armagh - Bij een spoorwegramp met twee treinen waarin gezamenlijk 1.200 kinderen zaten vielen er 72 doden en meer dan 150 gewonden. GvB 17 juni 1889

Juli

Duitsland, Rörhrmoos - De sneltrein van München-Treuchtlingen en omgekeerd kwamen in botsing. Men telde 10 doden en 11 gekwetsten. GvB 10 juli 1889

Frankrijk, Saint-Etienne - In de mijn van'Verplilleux', vielen er 156 doden, in de mijn St.-Louis 49, in Jabin 7 en in de mijn 'Mars', 1 dode. Dit gaf 213 doden aan. GvB 13 juli 1889

Engeland, Plumgarths - In de kalkovens van R.L. Robinson, kwamen 4 arbeiders door verstikking om het leven. GvB 22 juli 1889

Hongarije, Paks - In deze stad brak er een hevige brand uit, die 400 huizen, de kerk en de kazerne in de as legde. Heel wat kinderen kwamen om het leven. GvB 27 juli 1889

Hongarije, Zuid-Hongarije - Daar hielden hevige stormen enorme ravage aan, waarbij 5 landbouwers werden gedood en heel wat mensen in de Donau verdronken. GvB 31 juli 1889

Augustus

Frankrijk, Dures - Een trein die van Caen naar Trouville reed, ontspoorde waarbij de treinoverste en de vrouw van de bareelwachter omkwamen. GvB 12 augustus 1889

Engeland, Spitalsfields - Een grote winkelbrand van Pigott en Co in de Boothstreet stond in lichterlaaie. Een agent kon 6 kinderen redden. Men vreesde het ergste voor de vermiste personen. GvB 14 augustus 1889

September

Japan, Kumameto - Een aardbeving vond vorige maand plaats waarbij 930 huizen werden verwoest en men telde 41 doden. GvB 4 september 1889

Duitsland, Munster - Een stoommolen van Hölscher kwam tot ontploffing. De molenaar werd gedood. In een straal van 200 m. werden alle huizen beschadigd. GvB 9 september 1889

Engeland, Penicuik - In de 'Maurice Wood Pit' mijn woedde een brand, waarin zich 60 mijnwerkers bevonden. Ogenblikkelijk werd 4 doden naar boven gehaald, later nog eens 36 lijken. GvB 11 sept en 9 okt 1889

Engeland, Wandsworth - In de Dormay's-Warf, Bell-Lane van Burrougs and Welcome brak brand uit. Brandweerman Jacobs kwom om in de brand. GvB 16 september 1889

Verenigde Staten, de oostkust wordt door hevige stormen geteisterd, waardoor 37 mensen n.a.v. schipbreuken het leven lieten. GvB 18 september 1889

Engeland, Warwickshire - In de Alexandraput van de Wijkers koolmijn, ontspoorden enkele wagons door een menselijke fout. Er vielen 3 doden te betreuren. GvB 21 september 1889

Canada, Quebec - Een rotsblok van de Dufferin-vlakte kwam los en verpletterde heel wat huizen. Er werden 30 lijken en 20 gewonden vanonder het puin gehaald. Men bleef zoeken naar 36 vermisten. GvB 23-25 september 1889

Italië, Napels - Een wolkbreuk zette de omgeving van Napels volledig blank. Er was instortingsgevaar voor 150 huizen, waarvan er 37 huizen onder water stonden. GvB 30 september 1889

Italië, Porta - Een dak van een nieuwgebouwde woning stortte in. Er werkten 60 arbeiders waarvan er 6 de dood vonden en 14 ernstig werden gewond. GvB 30 september 1889

Oktober

China, Sanghai - Tijdens een proefvaart met stoomjacht, ontplofte de ketel, waarbij er 11 doden vielen en 12 personen vermist. GvB 7 oktober 1889

Italië, Napels - Het paleis van San Severo uit de 16e eeuw stortte op een gegeven moment in. Als bij wonder bleven de bewoners ongedeerd. GvB 7 oktober 1889

Verenigde Staten, New-Orleans - De imposante Missisipi-stoomboot 'Corona' ontplofte tijdens het voorbijvaren van de 'St.-Louis'. Er was sprake van 40 doden. GvB 9 oktober 1889

Sardinië, een storm teisterde het eiland. Te Quarto werden 200 huizen vernield, te Quartucci 50 en te Pizzi 10. Er vielen meer dan 10 doden. GvB 9 oktober 1889

Duitsland, Stuttgart - Bij een spoorwegongeluk te Vailhingen vielen er verschillende doden en gekwetsten. GvB 14 oktober 1889

Engeland, Staffordshire - In de 'Mossfield-koolmijn', Adderly Green, Longton gekend als de 'Big Sal Pit' gebeurde er een ontploffing. Gevolg 70 doden. GvB 21 oktober 1889

November

Engeland, Calcutta - Het schip de 'Polar' eigendom van Brocklebank, die op 5 juli met 32 man aan boord de Kaap voorbij was gevaren bleek spoorloos. GvB 4 november 1889

Engeland, Glasgow - In de tapijtenfabriek van James Templeton and A, stortte het gebouw in. Van de 140 meisjes die er werkten overleden er 29. GvB 6 november 1889

Engeland, Liverpool kreeg het bericht binnen, dat de ''Arethusa' uit 1869 met bestemming Valparaise geheel is vergaan met 13 matrozen aan boord. GvB 6 november 1889

Duitsland, Recklinhausen - Bij een mijninstorting zaten 250 kompels ingesloten. GvB 25 november 1889

Turkije, Constantinopel kreeg het bericht binnen, dat de stoomboot 'India' met 500 pelgrims aan boord in de Egeïse zee was gezonken. De kapitein en 2 reizigers konden worden gered. GvB 30 november 1889

December

Verenigde Staten, Idaho - Vanuit Blackfoot meldde men, dat een zwakzinnigeninstelling door brand werd getroffen, waarbij 8 mensen omkwamen. GvB 2 december 1889

Frankrijk, trein nr. 15 die van Parijs naar Brussel reed, kwam in botsing met een goederentrein die vanuit de andere richting kwam. Er vielen 12 slachtoffers. GvB 18 december 1889

Ierland, Holyhead - Een schip de 'Tenby Castle' zonk met 14 matrozen aan boord. Men kon 3 matrozen redden. GvB 21 december 1889

Frankrijk - Het Nederlands stoomschip 'Prins Willem I' kwam in aanvaring met een onbekend zeilschip en zonk. Er werden 13 schipbreukelingen vermist. GvB 26 december 1889

Rusland - In het grote artilleriemagazijn van Bakoe ontplofte er een bom, waardoor brand ontstond met vlamoverslag, gevolgd door meerder ontploffingen. 4 doden. GvB 26 december 1889

Verenigde Staten - Bij een mijninstorting in San Andreas werden 16 mijnwerkers onder het puin begraven. GvB zaterdag 26 december 1889

Bron:
GvB=Gazette van Brugge

Op de hoogte blijven?  Abonneer je op mijn feed.
Noël De Mey
© SABAM













maandag 25 april 2011

Jules-Joseph d'Anethan 1803-1888


Laatste update: 24-10-2013


Minister van Staat Jules-Joseph d'Anethan (1803-1888)
Jules-Joseph d'Anethan (1803-1888)
Staatsminister Jules-Joseph d’Anethan overleed op maandag 8 oktober 1888. De liberale kranten uit die tijd spraken met eerbied bij het overlijden van d’Anethan.

Hij werd te Brussel geboren op 23 april 1803. In 1826 werd hij substituut van de procureur des Konings en in 1831 werd hij procureur des Konings te Dendermonde. Het jaar daarop werd hij substituut van de procureur-generaal bij het Beroepshof te Brussel om er tenslotte benoemd te worden in 1836 bij datzelfde Hof als advocaat-generaal.

Baron Jean-Baptiste Nothomb (1805-1881)
Jean-Baptiste Nothomb (1805-1881)

In 1843 verliet hij het rechtswezen en stapte in de politiek. Op 16 april 1843 werd hij gevraagd om deel uit te maken van het Ministerie van Jean Baptiste Nothomb, waarbij hem het Ministerie van Rechtswezen (Justitie) werd toevertrouwd. Hij bleef Minister tot in 1847. Dit was het jaar waarin de liberale partij de meerderheid hadden verworven.


artikel begrafenis d'Anethan
Gazette van Brugge
10 oktober 1888
Voordien in 1844 werd hij als vertegenwoordiger verkozen voor het arrondissement Leuven. In 1849 werd hij als Hoogkamerheer (Senator) verkozen voor het arrondissement van Tielt en zou steeds herverkozen worden tot wanneer hij omwille van gezondheidsredenen in 1888, zijn ontslag gaf. In 1856 werd baron d’Anethan tot waardigheid verheven van Staatsminister.

Wanneer in 1870, de katholieke strekking terug de meerderheid waartoe hij behoorde, hadden verworven, werd hij door de Koning belast tot de vorming van een nieuwe regering. Doch moest hij in 1871 met zijn ambtgenoten ontslag geven, door het aanhoudende liberale straatoproer. Dit kwam voor hem hard aan, temeer er in 1872, zij terug het voorwerp werden van talrijke betogingen.

In 1884 werd hij tot voorzitter van de Hoogkamer (Senaat) verkozen, waarbij hij de stemmen kreeg van zijn tegenstrevers. Op 7 mei 1888 werd baron d’Anethan, op een schitterende wijze vereerd door het arrondissement van Tielt, die aan hem een feestmaaltijd aanboden met daarbij een mooie grote medaille als blijken van erkentenis. Op de medaille stond aan de ene kant de afbeelding van hem en op de andere kant een beschrijving van zijn politieke loopbaan.

Bron:
Gazette van Brugge 10 oktober 1888

Op de hoogte blijven?  Abonneer je op mijn feed.
©Noël De Mey